Nyligen genomförde Smaragdens skola i Svedala en tvådagars astronomiaktivitet, det s k Rymdpaketet. Det innebär att de beställer både ett besök för dem på observatoriet, och ett besök på deras skola.

Smaragden skola är en fristående skola, som använder sig av den s.k. Bifrostpedagogiken, vilket bl.a. innebär att man utgår från en upplevelse innan man, tillsammans med barnen, lägger upp undervisningen i temat, i det här fallet om rymden. Barnen i alla åldrar är också med på samma uppstart. Besöket på observatoriet var Smaragdens start på detta tema. 

Måndagen tillbringade vi på observatoriet i Oxie. Barnen och pedagogerna från Smaragden var den andra gruppen att besöka det nya observatoriet och dess nya fina besökslokal. Gruppen bestod av ungefär 40 personer, vilket med de nya lokalerna inte är några problem alls att få plats med. Vi gav oss iväg på vår "Resa i rymden", som visningsserie för barn heter. Det var alltså första dagen som barnen och pedagogerna arbetade med temat rymden, men det kändes det inte riktigt som. Barnen hade redan en imponerande kunskap i ämnet, och deltog mycket och livligt i föreläsningen och diskussionerna. I halvtid tog vi alla en liten fruktpaus, innan vi åter satte oss på våra platser och reste vidare, nu med koncentration på vårt solsystem. Och också här flödade kunskaperna från barnen. Vi fick dra över med en kvart för att hinna med att titta på och kommentera alla bilderna, samt en snabbtitt på vårt stora fina teleskop. Sedan fick barn och pedagoger skynda till den väntande bussen, för att åka tillbaka till skolan där lunchen väntade.

Tisdagen åkte jag till Smaragdens skola i Svedala för ett besök. När jag kom fram höll pedagogerna på med att dela upp barnen i olika grupper. Barnen fick olika färgband, som de skulle knyta fast om handleden. Sedan var det min tur att ta till orda och berätta vad vi skulle göra idag. Pedagogerna hade valt programpunkten "Bygga planetmiljöer", vilket innebär att barnen bygger typiska miljöer från de olika planeterna. 

Detta visste inte barnen, så det blev min uppgift att berätta om dagens aktiviteter. Barnen var alltså uppdelade i nio olika grupper för att bygga de åtta huvudplaneterna samt dvärgplaneten Pluto, och gick sedan till matsalen respektive bildsalen. Där fick de först varsin byggbeskrivning att läsa igenom. Och sedan fick de varsin skokartong att bygga miljön i. Och hämta det material de behövde. Så började de att bygga. Entusiasmen sprutade, och arbetet flöt på bra. Snabba var barnen också! Snabbare än jag hade beräknat, så strax innan lunch samlades vi allihopa för att barnen skulle få en chans att samla sina tankar om arbetet, och kanske skicka med mig  lite tankar att ta till mig, och tänka på till andra besök på andra skolor. En pojke sa då, att han ville att jag skulle tänka på att göra nästa skolbesök lika roligt som det jag hade gjort här på Smaragdens skola. Tack!

Så blev det lunchtid, god fisk med god sås och potatis till. Mums, säger jag! Och rast, och en chans till lite frisk luft. Den sista delen av dagen ägnade barnen åt att förbereda en kort redovisning om just "sina" planeter. Redovisningen gjordes av alla barnen i de olika grupperna, stora som små. De yngsta var precis lika modiga och duktiga som de äldre barnen. Sen tog dagen på Smaragden slut, något lite senare än planerat, men det var ju viktigt att jag var kvar under hela den tid som det tog att redovisa och avsluta denna härliga dag. Tack Smaragden för att vi fick arbeta tillsammans!

 

Peter Hemborg